Przejdź do treści
Strona główna » AKTUALNOŚCI » Zabezpieczenie ładunku zgodnie z normą VDI 2700

Zabezpieczenie ładunku zgodnie z normą VDI 2700

  • przez
Platforma do transportu samochodów

Wprowadzenie do stabilności ładunku w transporcie

Wprowadzenie

Norma VDI 2700 opracowana przez Stowarzyszenie Inżynierów Niemieckich weszła w życie we wrześniu 2024 roku i stanowi istotny dokument dotyczący zabezpieczenia ładunku podczas transportu. Dokument ten opisuje, jakie siły związane z masą działają na ładunek oraz jak należy je równoważyć poprzez odpowiednie zamocowanie.  Te modyfikacje stanowią postęp w dziedzinie bezpieczeństwa przewozu lekkich i ciężkich pojazdów, jednocześnie będąc wyzwaniem dla przedsiębiorstw transportowych funkcjonujących w Niemczech oraz w innych krajach europejskich.

VDI 2700, części 8.1 odnosi się do zabezpieczania ładunków w transporterach zaprojektowanych do przewozu samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych o maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 4,5 tony.

VDI 2700, część 8.2 natomiast skupia się na zabezpieczaniu ładunków w transporterach pojazdów, które są przystosowane do przewozu średnich i ciężkich pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej sięgającej do 20 t.

Felgi aluminiowe czarne

Siły związane z masą ładunku

Podczas transportu ładunek podlega różnym siłom wynikającym z jego masy. Siły te mogą działać w różnych kierunkach, w zależności od warunków transportu, takich jak hamowanie, przyspieszanie, zmiany kierunku jazdy czy nierówności na drodze. Aby zabezpieczyć ładunek, należy zrównoważyć te siły poprzez jego zamocowanie.

Siły tarcia

Jednym z naturalnych sposobów kompensacji sił związanych z masą ładunku jest tarcie. Tarcie występuje między ładunkiem a powierzchnią nośników ładunku, takich jak palety, oraz między nośnikami a podłożem. W przypadku ładunku zabezpieczonego przed przechyłem, część sił związanych z masą jest już kompensowana przez tarcie. Jednakże tarcie samo w sobie nie jest wystarczające, aby całkowicie zabezpieczyć ładunek, dlatego konieczne jest użycie dodatkowych środków.

Neutralizacja sił pomocniczych

Aby skutecznie zneutralizować pozostałe siły związane z masą ładunku, należy zastosować różne środki pomocnicze do jego mocowania. 

Techniki mocowania ładunku

Wybór odpowiedniej techniki mocowania ładunku zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj ładunku, jego wymiary, masa, a także rodzaj pojazdu i warunki transportu. Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych technik mocowania, które są zgodne z normą VDI 2700:

  1. Pasy mocujące
  2. Maty antypoślizgowe
  3. Kliny
  4. Siatki
  5. Systemy blokad

Podsumowanie

Zabezpieczenie ładunku jest fundamentalnym elementem bezpiecznego transportu. Właściwe zamocowanie ładunku nie tylko chroni przed uszkodzeniem, ale także zapewnia bezpieczeństwo na drodze.

Norma VDI 2700 stanowi zatem priorytet dla firm transportowych, które dążą do zapewnienia bezpieczeństwa, uniknięcia problemów prawnych i finansowych oraz pragną dbać o jakość świadczonych usług.

Laweta LeMans

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *